Od pewnego czasu w Urzędzie Miejskim funkcjonuje system obsługi interesantów słabo słyszących lub niesłyszących. Warto, by wiedzieli o nim nie tylko bezpośrednio zainteresowani.
Urzędnicy zachęcają by wizytę w Urzędzie Miejskim zacząć od Biura Obsługi Interesanta, które znajduje się na parterze budynku przy placu Ratuszowym 6 (naprzeciw głównego Ratusza), po prawej stronie od wejścia głównego. Do obsługi osób niepełnosprawnych przeznaczone jest pierwsze stanowisko w BOI. Dyżurujący tam pracownicy Ratusza udzielają informacji potrzebnych do załatwienia danej sprawy i kierują do właściwego miejsca, czyli innego stanowiska Biura lub wydziału, który zajmie się sprawą. Jeśli już tam osoba z ograniczeniami słuchu będzie potrzebowała pomocy w porozumiewaniu się, Urząd zapewni jej kontakt z tłumaczem języka migowego (osobisty lub przez videopołączenie).
Osoba głuchoniema może też zwrócić się bezpośrednio do tłumacza języka migowego (SMS lub mail). Poniżej podajemy dane kontaktowe do tłumaczy, z którymi współpracuje Urząd Miejski:
– Ewa Kaliniewicz: SMS - telefon 722 367 940, e-mail: kaliniewicz@poczta.fm
– Adam Pilecki: SMS - telefon 512 805 922, e-mail: adaspilecki@wp.pl
– Maciej Pilecki: SMS - telefon 696 748 297, e-mail: j_m.pilecki@onet.eu
Warto pamiętać, że nie zawsze wizyta w UM jest niezbędna. Wiele spraw urzędowych można załatwić bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem internetowej platformy ePUAP. W Bielsku-Białej działa też aplikacja Zgłoszenia.BB, dzięki której można przekazać odpowiednim służbom miejskim informację czy wniosek o interwencję w sprawie np. stanu ulic i chodników, oświetlenia, przypadków wandalizmu czy wszystkich innych spraw, które budzą niepokój.