W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Szybciej, wygodniej, bezpieczniej

Szybciej, wygodniej, bezpieczniej

Na tę inwestycję z niecierpliwością czekają nie tylko mieszkańcy Bielska-Białej. W budżecie państwa zarezerwowano 42 mln złotych na przygotowanie do budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. 

 

Jak na zbawienie

– Zdarza się, że z rodziną jadę na kawę do Żywca, bo odcinek z Bielska-Białej pokonuję w 20 minut. Chętnie odwiedzam Cieszyn, bo mogę dojechać wygodną trasą. O odwiedzeniu Wadowic nawet nie myślę. Czasami miałoby się ochotę wpaść tam na kremówkę, ale pokonanie drogi krajowej DK52 to horror. Dojazd do Wadowic zajmuje przynajmniej półtorej godziny – przekonuje pan Aleksander, mieszkaniec Bielska-Białej.

O tym, że w budżecie, przygotowanym jeszcze przez poprzedni rząd i zatwierdzonym przez Sejm, zarezerwowano fundusze na prace przygotowawcze związane z budową BDI poinformował na swoim profilu w mediach społecznościowych Mirosław Suchoń, poseł Polski 2050, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. 42 mln złotych przeznaczone zostanie m.in. na wykonanie ok. 6,5 tys. odwiertów o głębokości 11 metrów. Łączna długość wszystkich odwiertów to ok. 75 km. 

Jacek Kaliński, wójt Kóz w rozmowie z naszym portalem podkreślił, że tylko budowa BDI pozwoli na zmniejszenie ruchu samochodów, w tym ciężarowych, które przejeżdżają przez centrum miejscowości. – Czekamy na tę drogę jak na zbawienie. Ruch w stronę Krakowa jest coraz większy. Codziennie przez Kozy przejeżdża 20 tys. samochodów. Po wybudowaniu BDI ilość aut powinna zmniejszyć się o połowę – wyjaśnił. – Mam nadzieję, że BDI uda się oddać do użytku w 2030 roku – dodał wójt. 

BDI ma usprawnić dojazd do Kęt, Andrychowa, Inwałdu, Wadowic, Kalwarii Zebrzydowskiej. Obecnie ruch odbywa się w większości przez centra tych miejscowości. Trasa będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy każda. 

 

Decyzja w mocy 

W maju ubiegłego roku Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. To oznacza, że wydana w lipcu 2018 roku przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzja, stała się prawomocna. W sierpniu 2023 marszałek województwa małopolskiego zatwierdził projekt badań geologicznych w projektowanej Beskidzkiej Drodze Integracyjnej.

Beskidzka Droga Integracyjna status drogi ekspresowej otrzymała w maju 2016 r., decyzją Rady Ministrów, kiedy ustalono przebieg drogi ekspresowej S52, który prowadzi od Cieszyna do Bielska-Białej (wcześniej S1), a następnie od węzła Suchy Potok kontynuowany jest do DK7 w Głogoczowie i dalej poprzez Północną Obwodnicę Krakowa do S7.

Odcinek S52 od węzła Suchy Potok do Głogoczowa nazywany Beskidzką Droga Integracyjną, będzie miał 13 węzłów drogowych: Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice, Skawina i Głogoczów. Trasa będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy każda.

W ubiegłym roku GDDKiA informowała, że przetargi na budowę 5 odcinków drogi mają być realizowane w latach 2024 - 2025. 

Beskidzka Droga Integracyjna powinna być gotowa między 2030 a 2033 rokiem. Jej wstępny koszt to kilka mld złotych.

 

foto: Jarosław Zięba

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart