W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Sprytne MZK

Sprytne MZK

 

Kupować nie będzie można, ale leasing? Autobusy spalinowe jeszcze długo pojeżdżą w Bielsku-Białej. 

Ustawa o elektromobilności z listopada ub. r.  wprowadza od 1 stycznia 2026 r. obowiązek nabywania przez gminę, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Dotyczy to też podmiotów, wykonujących usługi przewozowe na rzecz takich miast, czyli także bielskiego MZK.  

Bielski przewoźnik szykuje już zakupy autobusów elektrycznych i napędzanych wodorem, ale nie rezygnuje z odnowienia floty autobusów spalinowych. Ponieważ zakup od przyszłego roku będzie już niemożliwy, spółka postanowiła jeszcze w tym roku przeprowadzić postępowanie przetargowe na… leasing 19 nowych autobusów (15 typu MAXI i 4 największych typu MEGA). 

Jak wynika ze specyfikacji przetargu, ogłoszonego 24 stycznia, niskopodłogowe i niskoemisyjne autobusy mają być dostarczane partiami, począwszy od 2026 do 2029 roku. Po okresie leasingu autobusy staną się własnością MZK. Oferent musi mieć doświadczenie w produkcji autobusów potwierdzone wykonanymi dostawami w ciągu ostatnich trzech lat. Wykonawca musi wnieść wadium: 360 000 zł w części dotyczącej autobusów MAXI i 120 000 zł w części dotyczącej autobusów MEGA. O wynikach przetargu zdecyduje cena (60%), rozwiązania techniczne (30%) i warunki gwarancji (10%). 

Autobusy miejskie są eksploatowane średnio kilkanaście lat, zatem jeszcze długo w Bielsku-Białej będziemy jeździć spalinowymi autobusami. 

Zakaz zakupu autobusów spalinowych od 2026 roku dotyczy miast powyżej 100 tys. mieszkańców, a wiec nie obejmuje Komunikacji Beskidzkiej, której autobusy obsługują trasy na terenie Podbeskidzia (m.in. w powiecie bielskim i do Andrychowa). 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart