Wiosną ubiegłego roku lokalne media informowały o pomyśle powołania przestrzeni co-workingowej w oddawanym właśnie do użytku wyremontowanym budynku przy ul. Dmowskiego 6. Do tej pory jednak takie miejsce tam nie powstało. Czy jest więc szansa na realizację projektu? Tak, ale w specyficznej formule.
Co-working to zyskująca popularność forma wspólnej pracy ludzi zatrudnionych w różnych miejscach. Wspólna jest tu przestrzeń, ale nie pracodawca, zadania czy nawet branża. Z tej formy organizacji pracy i przestrzeni korzystają najczęściej freelancerzy, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą lub pracownicy małych firm. Ich wszystkich łączy samodzielna lub niemal samodzielna i indywidualna praca połączona z chęcią obcowania z ludźmi. Jest to możliwe dzięki istnieniu tzw. biurek na wynajem. Klient korzystający z oferty wynajęcia powierzchni co-workingowej płaci więc za biurko, a także dostęp do instalacji logistyczno-sanitarnych takich jak kuchnia czy łazienka lub ewentualnie także przestrzeń do relaksu. Pracuje sam, ale pijąc kawę może porozmawiać z innymi, co u części osób sprzyja dobremu samopoczuciu.
Pomysł powołania takiej przestrzeni w budynku przy Dmowskiego 6 w Bielsku-Białej pojawił się już dawno. Odżył zaś wraz z finiszem remontu w roku 2023. Mija jednak pierwsza połowa roku 2024, a możliwości wspólnej pracy przy Dmowskiego 6 nadal nie ma. Dlaczego? O sprawę zapytaliśmy Wydział Prasowy Urzędu Miejskiego.
Okazuje się, że choć na poziomie medialnym oraz w debacie publicznej pomysł cieszył się wielkim uznaniem, to na poziomie realnym, na poziomie potencjalnych najemców przestrzeni i biurek, zainteresowanie było niewielkie.
Zgodnie z informacją uzyskaną z Wydziału Organizacyjnego tut. Urzędu zainteresowanie najmem ww. pomieszczeń było niewielkie (tj. sporadyczne zapytania w formie telefonicznej) – czytamy w odpowiedzi Wydziału Prasowego na nasze pytania.
Nie oznacza to jednak, że pomysł przestrzeni co-workingowej odejdzie w niepamięć. Wydział Nieruchomości Urzędu Miejskiego informuje bowiem o przygotowywaniu współpracy z Agencją Rozwoju Regionalnego S.A.
Pomieszczenia o łącznej powierzchni 101,09 m kw. obejmujące salę główną, salę konferencyjną, zaplecze, przedsionek i toaletę, zlokalizowane na parterze budynku przy ul. Romana Dmowskiego 6 objęte są wnioskiem o najem złożonym przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. z siedzibą w Bielsku-Białej. Wnioskodawca ww. pomieszczenia co-workingowe planuje wykorzystać na biura zapewniających obsługę przedsiębiorców zgłaszających wsparcie w ramach projektu pn.: „Inwestycje w dywersyfikację w działalność sektora HoReCa” w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (program dotyczący odbudowy i tworzenia odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19). Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. została wybrana w konkursie na operatora powyższego projektu – czytamy.
W dniu 17 maja 2024 r. na Elektronicznej Tablicy Ogłoszeń tut. Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędy Miejskiego w Bielsku-Białej zostało opublikowane na okres 21 dni obwieszczenie w sprawie przeznaczenia ww. pomieszczeń co-workingowych do oddania w najem na rzecz wnioskodawcy na okres 3 lat. Po upływie okresu publikacji zostanie zawarta umowa najmu. Wniosek Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. jest pierwszym i na dziś jedynym wnioskiem w przedmiocie najmu ww. pomieszczeń co-workingowych w budynku przy ul. Romana Dmowskiego 6 – poinformował nas Wydział Prasowy.
Oznacza to, że przestrzeń coworkingowa znajdzie zastosowanie we wsparciu branży HoReCa, a więc hoteli, restauracji, kawiarni i cateringu.