Na 60 proc. ocenia katowicki Oddział GDDKiA zaawansowanie prac na odcinku S1 Mysłowice – Bielsko-Biała.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach opublikowała aktualny stan robót prowadzonych przy budowie S1 na odcinku Dankowice – Bielsko-Biała. Obecnie wykonywane są wykopy oraz nasypy i układane są kolejne warstwy nawierzchni bitumicznej, m.in. na węźle Stara Wieś. Prowadzone są prace brukarskie, umacniane są rowy, układane są trójkątne ścieki, profilowane są skarpy. Z kolei przy budowie węzła Hałcnów prowadzone są roboty ziemne oraz prace przy kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót drogowych przekroczyło tu już połowę.
Poza tym kontynuowane mają być prace związane z budowaniem warstw konstrukcyjnych drogi, profilowaniem, humusowaniem i umacnianiem skarp, rowów oraz pasa rozdziału. W kolejce czekają montaż barier ochronnych oraz dalsze roboty ziemne na całej długości inwestycji.
Roboty mostowe natomiast ukończono już w niemal 90 proc. Obecnie dobiegają końca prace związane z układaniem asfaltowej nawierzchni na płytach pomostu. Prowadzone są także roboty wykończeniowe – instalowane są kotwy barier energochłonnych i barier z poręczą, wklejane są kotwy ekranów przeciwolśnieniowych i akustycznych. Montowane są także bariery na obiektach mostowych. 19 sierpnia do użytku został oddany wiadukt drogowy w ciągu drogi powiatowej Wilamowice – Bielsko-Biała w ciągu ul. Wyzwolenia w Hałcnowie.
Kolejne prace będą obejmować umacnianie skarp i stożków, montaż balustrad, a także wykonanie umocnień powierzchni z kostki betonowej oraz montaż słupów ekranów akustycznych.
Powstaje także MOP Dankowice Zachód (miejsce obsługi podróżnych). Wykonywana jest nawierzchnia z betonu i trwają prace wykończeniowe budynku sanitarnego, przy jego elewacji, a także przy obróbce blacharskiej poszycia dachowego oraz instalacji sanitarnej i elektrycznej. Postęp prac wynosi tu ponad 50 proc. Natomiast po przeciwnej stronie drogi budowana jest infrastruktura wodociągowa i trwa przygotowanie podłoża pod nawierzchnię przyszłego MOP Dankowice Wschód. Ponadto powstają strop i żelbetowe elementy konstrukcyjne budynku sanitarnego, murowane są ściany, montowana jest instalacja sanitarna.
Do tego trwają montaż słupów pod ekrany akustyczne i budowa kanalizacji deszczowej. Umacniane są również zbiorniki retencyjne, a także prowadzona jest konieczna przebudowa rowów znajdujących się w rejonie budowanej trasy. Powstaje oświetlenie drogowe, usuwane są kolizje z sieciami średniego i niskiego napięcia. Tutaj zaawansowanie prac zbliża się do 70 proc..
Wykonawcą odcinka o długości prawie 12 km jest konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia. Umowę podpisano 3 sierpnia 2020 r., a jej wartość sięga 586,7 mln zł. GDDKiA przewiduje zakończenie robót i oddanie inwestycji do użytkowania w II kwartale przyszłego roku.
Trzeba dodać, że budowa odcinka drogi S1 Oświęcim – Suchy Potok (docelowo Bielsko-Biała Hałcnów) otrzymała dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w wysokości blisko 441 mln zł.
Droga S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu.
Źródło: materiały prasowe GDDKiA Oddział Katowice