W lutym br. Szwedzkie Siły Zbrojne podpisały umowę ramową z bielską firmą Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. na zakup ciężkich holowników samochodowych (w polskiej nomenklaturze militarnej: kołowych wozów zabezpieczenia technicznego). Po Arabii Saudyjskiej i Czechach to kolejny sukces eksportowy Szczęśniaka.
Szwedzkie zamówienie opiewa na dziesięć pojazdów, a dostawy mają się zacząć jeszcze w tym roku. Pierwszy demonstracyjny egzemplarz przejdzie testy i badania, w wyniku których zostanie ustalona ostateczna konfiguracja pojazdów. Umowa ramowa o wartości ok. 230 mln zł będzie obowiązywać przez cztery lata.
Należy się spodziewać, że pojazdy dla szwedzkiej Armen będą bazować na Kołowym Wozie Zabezpieczenia Technicznego Mamut, który znajduje się w ofercie bielskiej spółki. KWZT Mamut bez sukcesu był oferowany polskiej armii, znalazł za to nabywców w Arabii Saudyjskiej i Czechach. Z cała pewnością dotychczas stosowane podwozie firmy Tatra zostanie zastąpione ciężkim pojazdem 8x8 z fabryki Scania.
Co wiemy o szwedzkim zamówieniu? Pojazd będzie dysponował silnikiem o mocy 520 KM a kabina pomieści trzyosobową załogę. Główne wyposażenie to żuraw o udźwigu 20 t i wyciągarki firmy Sepson o sile uciągu 20 ton na każdą ze stron pojazdu. Oprócz tego w skrytkach pokładowych znajdzie się ponad 200 specjalistycznych narzędzi. Pojazd ma być zdolny do holowania na tylnym odchylanym ramieniu wszystkich typów kołowych pojazdów Armen.
foto: Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o.