W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Lotnicze kontynuacje

Lotnicze kontynuacje

Po likwidacji zakładów szybowcowych w Bielsku-Białej pojawiły się inicjatywy oparte na wiedzy i umiejętnościach zatrudnionych tam fachowców. Jednym z takich przedsięwzięć jest Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji w oddalonym o kilkanaście kilometrów od stolicy Podbeskidzia Kaniowie.

Inicjatorom przedsięwzięcia zależało na połączeniu w jedną strukturę mniejszych firm z branży lotniczej, które były rozproszone po całym regionie Podbeskidzia. Możliwości takie dawały zdegradowane tereny poprzemysłowe w Kaniowie. Nie wszystkie spośród firm były jednak zainteresowane. Komponent lotniczy opierał się przede wszystkim na zakładach szybowcowych Edwarda Margańskiego.

W 2006 r. podpisano porozumienie w sprawie utworzenia Parku Technologicznego. Powstał on w ciągu zaledwie 18 miesięcy. Na tym etapie pojawiło się 10 tys. m kw. hal produkcyjnych i hangarów, wieża kontroli lotów i asfaltowy pas startowy o długości 700 m. Park Technologiczny Przemysłu Lotniczego do użytku został oddany 30 czerwca 2008 r. Od tego czasu zdążył się rozbudować. Dzięki pomocy Starostwa Powiatowego powstała niezbędna droga dojazdowa. Na terenie Parku stanęło też Centrum Transferu Technologii, które oferuje blisko 2,8 tys. m kw. powierzchni na działalność produkcyjno-laboratoryjno-biurową. Obecnie spółka dysponuje kilometrowym betonowym pasem startowym oraz pełnym zapleczem technicznym. Pod działalność Parku zrekultywowano łącznie ponad 60 ha terenów pokopalnianych.

Zaczęło się od przedsiębiorstw z branży automotive. – Obecnie na terenie Parku działa ok. 35 firm, spośród których stricte lotniczych jest ok. 15 – informuje Michał Holeksa z Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji. – Pozostałe firmy korzystają z infrastruktury, w tym z lotniska. Jeśli chodzi o plany, patrzymy w kierunku firm produkcyjnych. Poszukujemy cały czas przede wszystkim tych związanych z branżą lotniczą czy kompozytową.

Obecnie na terenie Parku Techniki działają firmy m. in. z kapitałem polskim, włoskim, belgijskim, holenderskim, niemieckim czy czeskim. Ale działalność produkcyjna to nie wszystko. Oprócz tego funkcjonują tu również szkoły lotnicze i śmigłowcowe. Poza tym można skorzystać chociażby z oferty lotów widokowych czy skoków spadochronowych.

 

Fot. Bielski Park Technologiczny Lotnictwa, Przedsiębiorczości i Innowacji

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart