Ile jest w Bielsku-Białej budynków mieszkalnych? Uznaliśmy, że to ciekawy temat i warto pozyskać wiedzę w Urzędzie Miejskim. Okazuje się jednak, że wbrew pozorom nie jest to sprawa prosta. Prawo nie nakazuje bowiem samorządowi ewidencjonowania wszystkich domów i mieszkań.
Jak się okazuje, w ewidencji gruntów i budynków wykazane są tylko te budynki, które były przedmiotem prac geodezyjnych. Stoi za tym rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 27 lipca 2021 roku w sprawie ewidencji gruntów i budynków. Oznacza to, że pozostałe obiekty mieszkalne nie wymagają takiej inwentaryzacji.
Znana jest liczba lokali mieszkalnych ujętych, zgodnie z prawem, w stosownej ewidencji. Lokali spełniających definicję prawną zgodną z ustawą z 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne jest w Bielsku-Białej 28 440 (stan na 15 lutego 2024 roku).
Liczba ta różni się nieco od punktów adresowych. Wynika to z prostego faktu: nie trzeba mieszkać w danym budynku, by odbierać tam korespondencję. I przeciwnie: można mieszkać w innym miejscu, a pocztę odbierać w innym. Zgodnie z danymi zawartymi w ewidencji miejscowości, ulic i adresów, prowadzonej przez Prezydenta Miasta Bielska-Białej, mamy 27535 punktów adresowych, obejmujących zarówno budynki mieszkalne (w tym jednorodzinne i wielorodzinne), jak i niemieszkalne. Tutejszy organ prowadzący EMUiA nie nadaje numerów porządkowych dla lokali – czytamy w odpowiedzi Wydziału Prasowego Urzędu Miejskiego na pytania portalu luBBie.pl.
Są jednak inne sposoby ustalania ilości domów i mieszkań w mieście. Liczba gospodarstw zadeklarowanych do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w budynkach wielolokalowych to 45 438 – poinformował nas Urząd Miejski. Już jednak na pierwszy rzut oka widać, że i ta liczba nie będzie w stu procentach odpowiadała rzeczywistości. Chociażby dlatego, że nie wszyscy płacą „za śmieci”.
Miasto nie ma także możliwości udzielenia odpowiedzi na pytanie o ilość budynków w trakcie budowy. Wszystko dlatego, że wydanie pozwolenia na budowę nie oznacza, że inwestor natychmiast (lub w ogóle) przystępuje do prac. Ma 3 lata na rozpoczęcie działań, a termin zakończenia inwestycji nie jest określony prawnie. Znana jest natomiast liczba wydanych z poprzednich latach pozwoleń na budowę.
W latach 2019-2023 r. wydano 1109 pozwoleń na budynki jednorodzinne oraz 87 pozwoleń na bud. wielorodzinne – poinformował nas Wydział Prasowy UM.