W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Kosztowna zeroemisyjność

Kosztowna zeroemisyjność

W przyszłym roku Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej planuje wprowadzić do ruchu 22 nowe autobusy zeroemisyjne. Spośród nich 16 ma być z napędem elektrycznym, a 6 z napędem wodorowym.

We wrześniu i październiku MZK testował na bielskich trasach autobus wodorowy Solaris Urbino 12 IV hydrogen. Obecnie trwa już postępowanie przetargowe na zakup sześciu fabrycznie nowych autobusów wodorowych klasy maxi i mega. Na jednym tankowaniu mają one przejechać minimum 300 km, a czas tankowania nie może przekroczyć 15 minut. Zbiorniki na wodór mają zamontowane na dachu. Pojazdy będą posiadać także m.in. akumulator umożliwiający zjazd awaryjny do 20 kilometrów. Zamówienie o wartości ok. 30 mln zł ma być współfinansowanie ze środków europejskich.

Od pewnego czasu środki z Unii Europejskiej umożliwiają zakup tylko zeroemisyjnego taboru autobusowego, a jego dofinansowanie może sięgnąć nawet ok. 85-90 proc. Nie można pominąć również redukcji emisji CO2 oraz innych zanieczyszczeń, a także znacznego obniżenia hałasu. Poza tym planowane zmiany w przepisach nie pozostawiają innego wyjścia. Zgodnie bowiem z projektem nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, nad którym trwają prace parlamentarne, gminy liczące powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować jedynie autobusy zeroemisyjne.

Zmiana taboru na zeroemisyjny oczywiście pociąga za sobą koszty w postaci konieczności dostosowania infrastruktury i zakupu samych pojazdów. Poza tym stacji wodorowych w kraju jest obecnie niewiele, a to oznacza wysoką cenę tego paliwa. Do tego dochodzą wzrastające koszty energii elektrycznej niezbędnej do ładowania akumulatorów w pojazdach o napędzie elektrycznym, lecz także do produkcji wodoru w procesie elektrolizy. Oznacza to niestety ogólny wzrost kosztów komunikacji miejskiej, z czym trzeba się liczyć w najbliższych latach.

 

Źródło: materiały prasowe UM w Bielsku-Białej, fot. Jarosław Zięba

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart