W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Kolejowa rewolucja w centrum

Kolejowa rewolucja w centrum

Jeśli kolej zrealizuje swoje plany, w przestrzeni miasta nastąpią znaczne zmiany. Czy Prezydent nie jest zainteresowany opiniami mieszkańców na ten temat?

16 listopada w sali sesyjnej Ratusza kilkudziesięciu mieszkańców wzięło udział w spotkaniu informacyjnym dotyczącym zadania „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała – Żywiec – granica państwa”. Autorem studium wykonalności dla tej inwestycji jest konsorcjum firm Arcadis Sp. z o.o. - Infra – Centrum Doradztwa Sp. z o.o., którego przedstawiciele prezentowali założenia projektu realizowanego na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 

Zgromadzeni w Ratuszu  (co zaskakujące zabrakło na sali nie tylko prezydenta i jego zastępców, ale nawet któregokolwiek z naczelników wydziałów) zapoznali się z jednym z wariantów przebudowy 68-kilometrowego odcinka linii kolejowej prowadzącej do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Najbardziej szczegółowo omówiono fragment odcinka przebiegającego przez Bielsko-Białą. Koncepcja nie jest jeszcze wiążąca, dopóki PKP ostatecznie nie zadecyduje co do realizacji konkretnego wariantu inwestycji. 

Przedstawiany wariant generuje najniższe koszty w wysokości 3,8 mld zł, pozwala w niewielkim stopniu ingerować w nieruchomości spoza terenu kolejowego, a także oferuje minimalne czasy przejazdu między Czechowicami-Dziedzicami a Zwardoniem. Pociągi regionalne, obecnie pokonując ten odcinek w ciągu 1 godz. 42 min., po wykonaniu inwestycji mogłyby robić to w 1 godz. 33 min. Pociągi międzyregionalne potrzebują 1 godz. 28 min., po modernizacji potrzebowałyby 53 min., a  towarowe zeszłyby z 1 godz. 24 min. do 48 min. Z liczb warto przytoczyć też te dotyczące obciążenia ruchem na odcinku Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała Główna. Obecnie w ciągu doby przejeżdża 75 pociągów dalekobieżnych, regionalnych i towarowych. Po zakończeniu modernizacji ich ilość wzrosłaby do 222. Z kolei na odcinku Bielsko-Biała Główna – Leszczyny liczba 42 pociągów na dobę urosłaby do 146. 

Najważniejsze zmiany dotyczące fragmentu linii przebiegającej przez nasze miasto dotyczą budowy nowych lub modernizacji istniejących stacji kolejowych, przebudowy przejazdów, łącznic i tunelu kolejowego. Najistotniejsze zmiany to:
– nowa lokalizacja stacji kolejowej Bielsko-Biała Komorowice z dojściem z ul. Mazańcowickiej, przebudową ul. Katowickiej, budową ciągu rowerowo-pieszego, przebudową przejazdu na ul. Chochołowskiej,
– nowe schody prowadzące do stacji Bielsko-Biała Północ, która pozostanie w tym samym miejscu,
– rozbudowa stacji Bielsko-Biała Główna – 5 peronów, windy, nowa kładka dla pieszych, przebudowa przejścia podziemnego, 
– zburzenie starego i budowa nowego tunelu pod centrum miasta z dwoma torami,
– budowa nowej stacji kolejowej na wysokości Teatru Polskiego z zejściem z peronu bezpośrednio na plac przed teatrem; w założeniu możliwie niewielka ingerencja w okoliczny drzewostan,
– pozostawienie przejazdów kolejowych m.in. na ul. Inwalidów, Sempołowskiej, Przędzalniczej; likwidacja przejazdu przy ul. Kołłątaja z jednoczesną budową ciągów pieszo-rowerowych wzdłuż torów (po obu stronach) od ul. Kołłątaja do ul. Sempołowskiej,
–  przebudowa podziemnego przejścia przy stacji Bielsko-Biała Lipnik,
– budowa nowej stacji przy Gemini Park z dojściem od ul. Straconki,
– ograniczenie liczby projektowanych peronów do dwóch zamiast trzech na stacji Bielsko-Biała Leszczyny; projektanci zdementowali informacje o tym, że miałyby tam kończyć bieg pociągi dalekobieżne,
– dodatkowy chodnik na ul. Morelowej przy przystanku Bielsko-Biała Mikuszowice.

W opinii przedstawicieli konsorcjum dodatkowe dwie stacje („Teatr” i „Gemini”) pomogłyby w przyszłym rozwoju kolei miejskiej, która ograniczyłaby ruch samochodowy w centrum. Tu jednak pojawiają się wątpliwości odnośnie możliwości współistnienia na jednej linii jednocześnie kolei miejskiej i dalekobieżnej. Czy możemy mieć w tym samym miejscu połączenia między dzielnicami miasta, a jednocześnie pociągi relacji regionalnych i międzynarodowych, w tym towarowe? 

Uczestnicy spotkania dzielili się też innymi wątpliwościami. Pytano o wpływ drgań na zabytkowe budynki w centrum. Zdaniem specjalistów istnieje szereg technologii, które niwelują takie niebezpieczeństwo o czym świadczą przykłady z innych miast. Pojawiały się też krytyczne głosy co do zasadności budowy przystanku obok Teatru, w niedalekiej odległości od stacji Bielsko-Biała Główna czy pytania o połączenia bezpośrednio do Wiednia czy Budapesztu. Pytań dotyczących studium wykonalności jest wiele, a organizatorzy spotkania zachęcają do nadsyłania ich na adres konsultacje.lk139@infracd.pl. 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart