Miasto wykonało kolejny krok do budowy centrum przesiadkowego w okolicach stacji kolejowej Bielsko-Biała Główna. Wczoraj Prezydent Miasta podpisał w tej sprawie porozumienie ze spółkami kolejowymi.
W czwartek 13 marca w siedzibie PKP SA w Warszawie przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych S.A., Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Miasta Bielsko-Biała podpisali dokumenty dotyczące współpracy przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów w naszym mieście. Wokół stacji Bielsko-Biała Główna powstaną m.in. centrum przesiadkowe integrujące różne środki transportu, nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym i zaplecza techniczne oraz inwestycje o charakterze komercyjnym.
Planami inwestycji liniowych i infrastrukturalnych objęte są tereny o łącznej powierzchni ok. 9,5 ha, które zostaną na nowo zagospodarowane. Główne punkty porozumienia obejmują budowę przez samorząd Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, przeniesienie obiektów infrastruktury PLK S.A. w nowe miejsce, zagwarantowanie miejsca pod budowę Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym (to odrębna inwestycja PLK SA) oraz tereny pod projekt komercyjny PKP SA.
Jednocześnie podpisana została również umowa dzierżawy terenu kolejowego przez Miasto, co umożliwi samorządowi staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji centrum przesiadkowego.
Najważniejszym elementem planowanych inwestycji będzie wybudowane po wschodniej stronie obecnego dworca miejskie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe. Dotychczas ten teren jest w większości zaniedbany. Część przestrzeni ma być zagospodarowana przez kolej na cele komercyjne. Koszt całej inwestycji zamknie się w kwocie 365 mln zł. Za te pieniądze zaplanowano m.in. budowę zadaszonej kładki pieszo-rowerowej nad torami i pochylni ułatwiającej dostanie się na nią, schodów ruchomych oraz wind prowadzących na perony oraz wschodnią i zachodnią stronę dworca kolejowego, a także wyposażonego w proekologiczne rozwiązania („zielony” dach, pompy ciepła) budynku do obsługi podróżnych korzystających z autobusów. Na nowo zaaranżowany zostanie plac przed budynkiem dworca kolejowego – powstaną liczne zieleńce i mała architektura, m.in. ławki i latarnie. Pojawią się też nowe ronda, postój taksówek, parking kiss&ride, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów, nowe ciągi piesze i rowerowe, zatoki dla autobusów, wiaty i stacja ładowania autobusów elektrycznych.
Proces inwestycyjny rozpocznie się od przeniesienia zaplecza PLK S.A. w nowe miejsce, a zadanie to zostanie sfinansowane przez samorząd (wartość ok. 80 mln zł, miasto stara się o pozyskanie środków zewnętrznych). W ramach tej części inwestycji powstanie nowy budynek administracyjny PLK SA, przebudowane zostaną budynki warsztatowe, diagnostyki i hali wagonowej, wybudowane zostaną także nowe drogi wewnętrzne, place ładunkowe, maszt GSM-R. Dodatkowo przebudowane zostaną układ torowy tej części stacji i urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz zlikwidowane zostaną obiekty kolidujące z nowymi inwestycjami.
Komentując podpisanie porozumienia, prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski powiedział: – W przyszłości całkowicie zmieni się komunikacyjne oblicze Bielska-Białej. Po pierwsze, w tym miejscu planujemy budowę nowoczesnego Centrum Przesiadkowego stanowiącego doskonałe połączenie już istniejących dworców – kolejowego i autobusowego. Niezwykle istotnym efektem przyszłej infrastruktury będzie także usprawnienie połączeń z drogami S1 i S52. Lokalny, miejski transport samochodowy ułatwić ma dodatkowo budowa nowego łącznika – ulicy Nowopiekarskiej. Rozwiązanie to będzie pełnić funkcję północnej, śródmiejskiej obwodnicy miasta poprzez połączenie ulic Krakowskiej z Warszawską na bazie istniejącej ulicy Piekarskiej. (…) Świetnie zorganizowany transport – zarówno kolejowy jak i samochodowy, w tym publiczny miejski (MZK w Bielsku-Białej) czy regionalny (Komunikacja Beskidzka) – będą stanowiły o dynamicznym rozwoju miasta – podkreślił Jarosław Klimaszewski.
Źródło: www.pkp.pl