Na bielskich przejściach nie będzie innowacyjnych słupków bezpieczeństwa wymyślonych przez uczniów z Czechowic-Dziedzic.
Słupki bezpieczeństwa to innowacyjne rozwiązanie zwiększające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Wymyślili je uczniowie jednej ze szkół średnich w Czechowicach-Dziedzicach. Właśnie w tym mieście zamontowane zostały niedawno pierwsze cztery takie słupki. Zastosowane rozwiązanie jest bardzo proste. Kiedy pieszy naciśnie guzik, od strony widocznej dla kierowców na słupku zaczyna migać światło pomarańczowe. Samo przejście dla pieszych jest oświetlane ze słupka białym światłem ciągłym, dzięki czemu przejście jest dobrze doświetlone. Urządzenie zasilane jest bateriami ładowanymi energią słoneczną.
O zamontowanie takich słupków na swoim osiedlu wnioskowali do radnego Konrada Łosia mieszkańcy osiedla Wojska Polskiego. W ślad za prośbą radny Łoś złożył na ręce prezydenta Jarosława Klimaszewskiego interpelację w tej sprawie. Jak się jednak okazuje, władze miasta nie są zainteresowane wdrożeniem innowacyjnego rozwiązania w Bielsku-Białej, a odpowiedź zastępcy prezydenta Przemysława Kamińskiego jest zaskakująca. W mojej opinii, zastosowanie takich słupków przy wybranych przejściach dla pieszych jest wątpliwe. Przede wszystkim obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych wynika bezpośrednio z przepisów ogólnych ustawy Prawo o ruchu drogowym i dotyczy wszystkich przejść dla pieszych (na których ruch nie jest kierowany przez sygnalizację świetlną). W przypadku przejść wyposażonych we wskazane słupki, nawet w przypadku, gdy pieszy nie uruchomi słupka, tak samo ma pierwszeństwo przed pojazdem w momencie wchodzenia na przejście dla pieszych – pisze Kamiński w odpowiedzi na interpelację dodając: Wielu pieszych może nie wiedzieć, że słupek świeci w momencie naciśnięcia przez nich przycisku i może nawet nie uruchomić słupka przechodząc przez przejście. Natomiast kierujący mogą zakładać, że słupek automatycznie „wykrywa pieszego” i brak migającego światła ostrzegawczego może uśpić ich czujność. Ponadto zastosowanie słupków na wybranych przejściach dla pieszych może obniżyć percepcję pozostałych przejść dla pieszych.
Kamiński przyznaje jednak dalej, że: istotne jest zapewnienie odpowiedniej widoczności pieszego w obrębie przejścia dla pieszych o każdej porze dnia. Dlatego miasto sukcesywnie realizuje projekt doświetleń przejść dla pieszych. Obecnie doświetlonych jest ok. 200 przejść dla pieszych, a co roku doświetlane jest kolejne ok. 20 przejść. Oświetlenie takie realnie zwiększa bezpieczeństwo pieszych poprzez poprawę ich dostrzegalności przez kierujących – kończy swoją odpowiedź Kamiński.