W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
KulturaBB

Bielska Orkiestra Cavatina w drugiej i trzeciej odsłonie

Bielska Orkiestra Cavatina w drugiej i trzeciej odsłonie

Przed nami kolejne koncerty Bielskiej Orkiestry Cavatina. 23 listopada usłyszymy znane kompozycje Griega, Brucha, Holsta i Karłowicza, natomiast 7 grudnia w programie jedna z trzech wielkich symfonii Wolfganga Amadeusza Mozarta – nr 40 g-moll, Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową Aarona Coplanda i Nagrobek Couperina Maurice’a Ravela.

Po głośnym październikowym debiucie tej orkiestry, która powstała dzięki umowie o współpracy pomiędzy gminą Bielsko-Biała reprezentowaną w tym przypadku przez Bielskie Centrum Kultury, a fundacją Fiducia zarządzającą prywatną salą koncertową Cavatina, przychodzi czas na kolejne odsłony tego projektu. Publiczność, która gorąco przyjęła nową muzyczną propozycję na kulturalnej mapie Bielska-Białej, z pewnością jest ciekawa każdego jej nowego programu, bo o powstaniu Bielskiej Orkiestry Cavatina było głośno nie tylko w środowisku muzycznym.

W listopadzie spotkamy się w Cavatina Hall z pięknymi utworami o nastrojowej melodyce, budzącymi silne emocje i wzruszenia, które powołali do życia kompozytorzy przełomu XIX i XX wieku. W roku 1884 Edward Grieg, wielki liryk XIX wieku, skomponował Suitę w dawnym stylu „Z czasów Holberga”, by uczcić w ten sposób 200-lecie urodzin Ludviga Holberga, słynnego duńskiego poety i dramatopisarza norweskiego pochodzenia, która przyniosła mu, obok muzyki do dramatu Ibsena Peer Gynt i koncertu fortepianowego, światową sławę. Kol Nidrei op. 47 na wiolonczelę i orkiestrę symfoniczną to fantazja muzyczna niemieckiego kompozytora Maxa Brucha, która nawiązuje do żydowskiej modlitwy odmawianej przez wieczorem Jom Kipur. Usłyszymy także bardzo znaną Suitę św. Pawła op. 29 skomponowaną przez Gustawa Holsta w roku 1913 dla dziewczęcej orkiestry szkoły St. Paul’s Hammersmith w Londynie, gdzie Holst był nauczycielem i dyrygentem. Na zakończenie zabrzmi jeden z pierwszych utworów orkiestrowych, jakie skomponował Mieczysław Karłowicz – Serenada na smyczki op. 2. W tym koncercie orkiestrę poprowadzi doświadczony dyrygent Maciej Tomasiewicz, a solistą  w utworze Brucha będzie jeden z młodych, wybijających się wiolonczelistów, Piotr Gach.

Pięknie i różnorodnie zapowiada się też program trzeciego koncertu młodej orkiestry, który odbędzie się 7 grudnia. Usłyszymy wówczas legendarną Czterdziestą Symfonię Wolfganga Amadeusza Mozarta, najczęściej wykonywany utwór słynnego Austriaka, uznawany za najpiękniejszy, a jego pierwszy motyw jest tak samo legendarny, jak motyw V symfonii Beethovena. Potem zabrzmi utwór znacznie młodszy, Koncert na klarnet i orkiestrę smyczkową, nietypowy, bo dwuczęściowy, amerykańskiego kompozytora Aarona Coplanda (1900-1990) uznawanego za prekursora i ojca współczesnej amerykańskiej muzyki poważnej. Na zakończenie orkiestra wykona Nagrobek Couperina napisany przez Maurice’a Ravela w hołdzie dla twórczości tego wielkiego francuskiego kompozytora i klawesynisty. Pierwotnie była to  suita na fortepian solo, w 1919 r. Ravel dokonał transkrypcji dzieła na orkiestrę i w takiej czteroczęściowej wersji zostanie wykonane. Tego wieczoru za dyrygenckim pulpitem stanie jeden z najmłodszych obiecujących dyrygentów, Radosław Droń, a solo na klarnecie zagra Agata Piątek, laureatka ponad 30 konkursów muzycznych na ten instrument. Orkiestra zademonstruje tym razem swe możliwości w składzie powiększonym o instrumenty dęte.

Jak widać, Bielska Orkiestra Cavatina znacznie poszerzy naszą wiedzę z literatury muzycznej, a większość utworów zabrzmi na żywo w Bielsku-Białej po raz pierwszy. To świetne propozycje na długie zimowe wieczory. Koncerty zaczynają się o 19.00, a bilety sprzedaje zarówno BCK, jak i Cavatina Hall.

 

 

 

 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart