Budowa osiedla mieszkaniowego na terenach dawnej Befamy (między ul. Michałowicza i Rejtana) wymusza także przebudowę infrastruktury drogowej, by podołała ona zwiększonemu ruchowi samochodowemu. Tym bardziej, że dolny odcinek ul. Michałowicza już teraz często jest zakorkowany.
Obecnie staraniem i na koszt inwestora prywatnego opracowywana jest dokumentacja projektowa przebudowy układu komunikacyjnego w tym rejonie miasta. Projekt powstaje w dwóch etapach. Pierwszy obejmuje rozbudowę ul. Michałowicza na odcinku od ul. NMP Królowej Polski do ul. Młyńskiej oraz fragmentu ulicy Tadeusza Rejtana. Drugi etap dotyczy przebudowy skrzyżowania ul. Partyzantów z ul. Michałowicza i ul. 1 Maja.
W trakcie prac projektowych wypracowano rozwiązanie polegające na zamianie obecnego skrzyżowania sterowanego sygnalizacją świetlną na rondo turbinowe, które znamy m.in. z Hulanki czy okolic Sfery. Główną zasadą tego rozwiązania komunikacyjnego jest to, że ruch na konkretnych pasach ronda nie przecina się i od samego wjazdu na rondo turbinowe pojazdy kierowane są na właściwy wylot – prawy pas prowadzi do pierwszego zjazdu, lewy do kolejnych.
Zmianie ulegnie także przekrój drogowy ul. Michałowicza z obecnego dwupasowego na trójpasowy z dodatkowymi pasami skrętnymi. Dodatkowo na ul. Michałowicza ma powstać przystanek autobusowy, który zlokalizowany na nowym pasie ruchu pozwoli uniknąć zatorów podczas postoju autobusów.
Zdaniem władz miasta przebudowa skrzyżowania możliwa będzie dopiero po innych przedsięwzięciach w zakresie rozbudowy układu komunikacyjnego miasta, w tym budowy ul. Nowopiekarskiej, centrum przesiadkowego w okolicach dworca PKP, a także uspokojenia ruchu na ul. 3 Maja. Wygląda więc na to, że inwestycja drogowa to melodia przyszłości, tymczasem prace przy budowie osiedla już zostały przez dewelopera rozpoczęte.
Przy okazji radny Paweł Korzondkowski (PiS), który sugerował możliwość poprowadzenia wzdłuż ul. Michałowicza ścieżki rowerowej zamiast dodatkowego pasa dla samochodów (pisaliśmy o tym tutaj), otrzymał odpowiedź negatywną na swoją interpelację. Jak poinformował radnego wiceprezydent Przemysław Kamiński, rozwój dróg dla rowerów w mieście jest regulowany przez politykę rowerową, która została przyjęta w 2022 r. Zarządzeniem Prezydenta Miasta. Dokument ten został opracowany w ścisłej współpracy ze środowiskiem rowerowym, definiując najważniejsze z punktu widzenia ruchu rowerowego korytarze komunikacyjne. Ze względu na znaczne pochylenie ulicy Michałowicza oraz ograniczoną szerokość pasa drogowego dokument ten nie przewiduje wykonania ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Michałowicza.
Foto: Google Maps