Podróżni znów pojadą pociągiem z Bielska-Białej do Skoczowa. Inwestycja wkroczyła właśnie w pierwszy etap. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji projektowej.
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazała, że konsorcjum projektantów, z którym zawarto umowę, otrzyma 9,7 mln zł netto. Umowa została podpisana z konsorcjum spółek Koltech Infra i Infrares. – Prace projektowe będą realizowane w latach 2024-2027. Roboty budowlane są przewidziane na lata 2027–2029. Szacowana wartość całego zadania to ponad 350 mln zł – informuje.
Zadanie realizowane jest z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Dzięki odbudowie linii mieszkańcy Bielska-Białej zyskają szybkie i wygodne połączenie ze Skoczowem i dalej, z Cieszynem i Wisłą. – Z kolei mieszkańcy Cieszyna i Wisły dojadą pociągiem do Bielska-Białej oraz dalej, do Krakowa. Takie połączenie będzie dużym ułatwieniem także dla studentów czy turystów. Czas podróży między Bielskiem a Skoczowem wyniesie ok. 36 minut, z Bielska do Cieszyna dojazd zajmie niecałą godzinę – podkreśliła Głowacka.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie odcinek linii kolejowej o długości prawie 22 km, po którym możliwe będzie kursowanie pociągów pasażerskich z prędkością do 80 km/h, a na niektórych odcinkach nawet do 100 i do 120 km/h.
Mieszkańcy południowej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie lub przebudowie stacji i przystanków: Bielsko-Biała Zachód, Bielsko-Biała Listopadowa, Bielsko-Biała Stare Bielsko, Bielsko-Biała Aleksandrowice, Bielsko-Biała Os. Polskich Skrzydeł, Bielsko-Biała Wapienica, Jaworze Jasienica, Jasienica k. Bielska, Grodziec Śląski, Pogórze oraz Skoczów Bajerki II. Wszystkie perony będą wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość obiektów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Perony będą również przystosowane do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Na liście podstawowej Programu Kolej Plus w województwie śląskim znajduje się osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.
Program Kolej Plus, który ma być głównym źródłem finansowania rewitalizacji, zaplanowano do 2029 roku. Jest on wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią pieniądze budżetu państwa, a około 2 mld zł to fundusze samorządu terytorialnego.
W rewitalizacji linii z Bielska-Białej do Skoczowa partycypować finansowo będą samorządy tworzące Aglomerację Beskidzką oraz województwo śląskie. Ich wkład wyniesie 15 proc. wartości inwestycji.
Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka tworzy 41 jednostek: miasto Bielsko-Biała, powiaty: bielski, cieszyński i żywiecki, a także wszystkie gminy na tym terenie. Mieszka tam ponad 650 tys. osób.