Potrzebujesz drobnej naprawy, masz Kartę Seniora lub jesteś osobą niepełnosprawną - możesz skorzystać z usług Złotej Rączki. Z Panem Gracjanem, Złotą Rączką ze Spółdzielni SYNERGIA, rozmawia Krzysztof Kozik.
– Do kogo Pan jeździ i w jaki sposób dowiaduje się Pan o zleceniu?
– Złota Rączka: Usługa jest przeznaczona dla osób posiadających Kartę Seniora, samotnych i niepełnosprawnych. Ludzie dzwonią do nas i informują o tym co mają do zrobienia. Ktoś z naszej trójki (Ania, Artur lub ja) odbiera telefon i wpisuje niezbędne dane do formularza zgłoszeniowego. Zanim usługa zostanie wykonana jadę sprawdzić na miejscu stan faktyczny, czy jest to rzeczywiście usługa drobna, leżąca w moich kompetencjach czy też coś grubszego. Po sprawdzeniu umawiam się na termin wykonania, chyba że uda się usunąć ją od razu.
– Jakiego rodzaju usterki usuwacie?
– Są to drobne usterki typu: wymiana żarówki (np. żarnikowej na ledową), naprawa baterii czy spłuczki. Zdarzaja się przypadki skręcania mebli – ostatnio skręcaliśmy rozwaloną szafę.
– A czy zdarzają się jakieś dziwne zapytania czy zlecenia?
– Tak. Kiedyś zadzwoniła pani i chciała, abyśmy jej przenieśli węgiel do piwnicy. Inna chciała znieśćpocięte drewno. Musieliśmy odmówić, gdyż nie jest to elementem tego programu.
– Jak często Złota Rączka wyjeżdża w ciągu dnia?
– To zależy od ilości zleceń. Ludzie mogą dzwonić do nas przez cały tydzień od 9.00 do 15.00. (choć zdarzają się też telefony późniejsze). Jeździmy w poniedziałki, czwartki i piątki od rana do popołudnia. To są usterki, których usunięcie może zająć maksymalnie 2 godziny. Na wykonanie ostatniej usługi umawiamy się w okolicach godziny 13 – 14. W programie ze mną jest jeszcze elektryk. Normalnie wykonuje swoją pracę a tu pojawia się w miarę potrzeb. Jest nas w sumie 1,5 chłopa.
* * *
Za organizację transportu w Synergii odpowiadają p. Ania i p. Artur. Przy okazji rozmowy z Panem Gracjanem zapytaliśmy ich o szczegóły dotyczące logistyki.
Artur: Jestem kierowcą i w programie „door to door” zajmuję się apektami technicznymi, czyli tym aby samochód był sprawny i należycie przygotowany do pracy. Zajmujemy się tym już drugi rok. Coraz więcej osób dzwoni do nas i mamy coraz więcej zleceń. Mamy obecnie 3 kierowców i 3 asystentki, dysponujemy schodołazem i tam gdzie nie ma windy korzystamy z niego. Jeśli jest taka potrzeba mamy też własne wózki.
Ania:Jest to usługa dla osób dla osób z orzeczoną niepełnosprawnościa, które mają problemy z samodzielnym poruszaniem się. Usługę tę świadczymy (na dystansie do 30 km) na terenie Bielska-Białej i w gminach należących do powiatu bielskiego.
Usługi można zamówić osobiście w siedzibie Spółdzielni przy Al. Armii Krajowej 220 lub telefonicznie pod numerem 884 168 557, od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00.