Bardzo często nowoczesne technologie są dla szkół problemem. Nauczyciele nie wiedząc jak je wykorzystać, wolą o nich na lekcjach po prostu zapomnieć. Przykładem nowoczesnego korzystania ze współczesnej technologii są bielskie Dwujęzyczne Szkoły im. Władysława Kopalińskiego, jedna z siedmiu szkół referencyjnych Google w Polsce.
Impulsem do innowacji najczęściej są konkretni ludzie, którzy potrafią swoją pasją zarazić współpracowników. W przypadku szkół „Kopalińskiego” byli to bracia Przemysław i Piotr Szlagorowie, nauczyciele matematyki i informatyki. Już w 2011 roku, a więc prawie 10 lat przed pandemią, która wprowadziła w tym zakresie rewolucyjne zmiany w polskim szkolnictwie, bracia Szlagorowie zaczęli w szkole używać Google Workspace – narzędzia, wspierającego zdalne nauczanie. Nie zrobili jednak tego po to, aby zastąpić tradycyjne lekcje. Technologię postanowili wykorzystać do uatrakcyjnienia i urozmaicenia swoich zajęć oraz lepszej komunikacji z uczniami. – Uczeń może np. napisać do mnie wiadomość z problemem z zadaniem domowym i dostać pomoc w postaci informacji zwrotnej – mówi Przemysław Szlagor.
Pomysł spodobał się nie tylko podopiecznym, ale także innym nauczycielom „Kopalińskiego”, którzy z dobrodziejstw techniki zaczęli korzystać na lekcjach swoich przedmiotów. Warto podkreślić, że nie tylko tych ścisłych, ale także humanistycznych, chociażby języka polskiego.
Bracia Szlagorowie z czasem zostali Certyfikowanymi Trenerami Google (w Polsce poza nimi jest jeszcze 4 takich trenerów) i konsekwentnie, za zgodą i pomocą władz szkoły, rozszerzali stosowanie Google w Kopalińskim. Wszyscy nauczyciele placówki uzyskali certyfikat Edukatora Google na poziomie 1. Dla tych, którzy chcą uzyskać certyfikat na poziomie drugim dyrekcja Kopalińskiego refunduje kurs przygotowawczy do egzaminu. Dzięki takiemu zaangażowaniu w roku 2022 Dwujęzyczne Szkoły im. Kopalińskiego zostały jedną z dwóch pierwszych szkół referencyjnych Google w Polsce. Obecnie status taki posiada w całym kraju 7 szkół.
– Korzyści z bycia szkołą referencyjną Google są ogromne. Mamy dostęp do najnowszych technologii i narzędzi, które pomagają w tworzeniu bardziej innowacyjnych i interaktywnych lekcji. Na bieżąco otrzymujemy wsparcie od Google w zakresie szkolenia nauczycieli i rozwoju umiejętności cyfrowych – cieszy się Piotr Szlagor, dziś jeden z wicedyrektorów „Kopalińskiego”.
W szkole działają obecnie już 3 pracownie Chromebooków - komputerów zaprojektowanych przez Google do wykorzystania w celach edukacyjnych. – Najnowsza pojawiła się przed feriami – cieszą się bracia Szlagorowie i uzupełniają – Każda pracownia składa się z 22 komputerów, z ekranami dotykowymi i rysikami, które wspomagają nauczanie matematyki, przedmiotów ścisłych i nierzadko są również wypożyczane jako pomoc przez nauczycieli np. języka polskiego, czy edukacji wczesnoszkolnej.
Wykorzystanie systemu nie tylko uatrakcyjnia lekcje oraz poprawia komunikację, ale także wpływa korzystnie na środowisko. W szkole zdecydowanie zredukowano zużycie papierowych kserówek na rzecz materiałów udostępnianych na Google Classroom. Takie rozwiązanie ma też inne korzyści: – Uczniowie mają notatki zawsze pod ręką w swoim telefonie komórkowym lub komputerze w domu. Nie muszą martwić się, że je zgubią – mówi Piotr Szlagor. – Materiały udostępniane online są też wygodne dla osób, które są nieobecne w szkole – dodaje Przemysław.
Nauczyciele Dwujęzycznych Szkół im. Kopalińskiego otwarci są na współpracę w innymi szkołami. Swoimi doświadczeniami z korzystania z narzędzi Google dzielą się z innymi placówkami edukacyjnymi, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie. Daje to możliwość propagowania najlepszych praktyk w zakresie edukacji z wykorzystaniem najnowszych technologii. Najbliższą okazją do zaprezentowania dokonań szkoły będzie konferencja poświęcona cyfrowym narzędziom Google w szkole, którą „Kopaliński” organizuje 22 marca. Więcej o samej konferencji, nad którą nasza redakcja objęła patronat medialny, napiszemy na LuBBie.pl już niebawem.