W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Plany miasta dla rowerzystów

Plany miasta dla rowerzystów

Dotychczasowy plan się zdezaktualizował, trzeba go uaktualnić. Trasy dla rowerów będą powstawały stopniowo, zarówno przez adaptację istniejącej infrastruktury jak i budowę całkiem nowej. Rowerzyści łatwiej dojadą do Wilkowic i Czechowic-Dziedzic, po samym mieście nadal będzie ciężko poruszać się na dwóch kółkach. 

Rozwój infrastruktury rowerowej w Bielsku-Białej wpisuje się w działania określone w dokumencie pn. Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego, który powstał w 2023 roku na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego. Program zakłada  dwuetapowość – w pierwszym etapie powstać mają trasy łatwe do wykonania, z przewagą wykorzystania dróg istniejących, w drugim zaś trasy wymagające budowy nowej infrastruktury rowerowej na dłuższych odcinkach.

A jak jest w Bielsku-Białej? Na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg opracowano w 2020 r. „Koncepcję głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”. Oprócz diagnozy, dokument ten proponuje przebieg głównych tras rowerowych, wskazuje też na możliwości etapowania ich realizacji. - Po pięciu latach od powstania tego dokumentu stwierdzić można, że opracowanie w pewnym zakresie się zdezaktualizowało – przyznaje zastępca prezydenta Piotr Kucia. Dlatego od kilku tygodni trwa badanie opinii mieszkańców miasta na temat polityki rowerowej, a jego wyniki będą podstawą do aktualizacji dokumentu.

Niektóre plany miasta pozostają jednak aktualne. Przyjęto, iż w pierwszej kolejności realizowane będą zadania wzdłuż dwóch głównych, regionalnych tras rowerowych: na kierunku północ–południe (krajowa trasa rowerowa nr 17) i na kierunku wschód-zachód (regionalna trasa rowerowa nr 604). Trasy te tworzą podstawowy szkielet, do którego dowiązywane mają być kolejne drogi, rozprowadzające ruch w poszczególne dzielnice miasta. Niezależnie od tego szkieletu, ze względu na turystyczny charakter miasta, powstawać mają rowerowe powiązania komunikacyjne z terenami sportowymi i rekreacyjnymi. 

Wiadomo, gdzie planuje się powstanie rowerowych parkingów:  miejsca takie powstać mają w obrębie projektowanego centrum przesiadkowego przy dworcu PKP, przy dworcu kolejowym Bielsko-Biała Wschód oraz przy ul. Broniewskiego (w rejonie projektowanego teatru „Banialuka”). 

Na głównych trasach (nr 17 i nr 604) ma powstawać infrastruktura rowerowa wykonana w zgodzie z najwyższymi standardami, czego przykładem jest zakończona w ubiegłym roku modernizacja drogi dla rowerów na ul. Partyzantów (odcinek od ul. Leszczyńskiej do ul. gen. Bora-Komorowskiego), gdzie powstała całkiem nowa droga dla rowerów, nowe przejazdy poprzez ulicę główną, zmodernizowano skrzyżowania i sygnalizacje świetlne, powstały też rozwiązania wcześniej nie stosowane, np. śluzy rowerowe. Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa przedłużenia tej drogi rowerowej aż do ul. Chabrowej, czyli praktycznie do granicy z Wilkowicami. 

W planach miasta znajdziemy też budowę nowej drogi dla rowerów: w kierunku północnym od ul. Mazańcowickiej, po wale rzeki Białej, aż do granicy z Czechowicami-Dziedzicami. Miasto ubiega się obecnie o dofinansowanie tej inwestycji ze środków zewnętrznych. W trakcie realizacji jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż przebudowywanej ul. Piastowskiej. Kontynuacją trasy będzie nowa droga dla rowerów wzdłuż projektowanej obecnie północnej śródmiejskiej obwodnicy Bielska-Białej (od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej). Całość zostanie spięta drogami dla rowerów budowanymi w ramach nowego węzła przesiadkowego przy dworcu PKP. 

Poważnym problemem technicznym staje się połączenie z centrum jednej z większych dzielnic miasta, Hałcnowa. Ukształtowanie terenu a także konieczność wykupów prywatnych działek w wysokim stopniu komplikuje ewentualną budowę drogi dla rowerów. Dlatego poszukiwane będą rozwiązania wykorzystujące istniejące drogi o małym natężeniu ruchu kołowego. Wymieniona wyżej „Koncepcja głównych tras rowerowych” zakładała wykorzystanie chodników na wiaduktach ul. Wyzwolenia, co jednak w świetle obecnych przepisów staje się problematyczne. Aktualnie przyjęto, że połączenie rowerowe z Hałcnowa do centrum miasta ma prowadzić droga dla rowerów, która zbudowana zostanie wzdłuż obwodnicy północnej, a następnie trasą poprzez ul. Rzemieślniczą, ul. Kaczeńców, ul. Orchidei, ul. Bzową – do ul. Krasnoludków i poprzez drogę dla rowerów na budowanej obwodnicy centrum Hałcnowa i ul. Księży Las.

Trwają też analizy możliwości zapewnienia nowych połączeń rowerowych w centrum miasta. Z uwagi na to, iż większość ulic w centrum objętych jest obszarami ograniczonej prędkości dopuszczalnej dla pojazdów, a także z uwagi na brak dostępności terenu, prace te ukierunkowane są na działania pozainwestycyjne, czyli zmianę istniejącej organizacji ruchu. W tym celu przewiduje się wyznaczenie na jednokierunkowych ulicach kontrapasów rowerowych lub też kontraruchu rowerowego. W niektórych przypadkach planowane jest wykonanie małych, lokalnych modernizacji, podnoszących poziom bezpieczeństwa ruchu.

Miasto prowadzi też bieżące prace. Według informacji z Miejskiego Zarządu Dróg oznakowanie pionowe i poziome dróg dla rowerów ma zostać odnowione do końca II kwartału, zaś niezbędne roboty remontowe prowadzone będą na przestrzeni całego roku – w miarę dysponowania odpowiednimi środkami finansowymi.

 

Artykuł powstał na podstawie odpowiedzi zastępcy prezydenta Piotra Kuci na interpelację radnej Małgorzaty Chrząszcz (PiS).

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart