Dotychczasowy plan się zdezaktualizował, trzeba go uaktualnić. Trasy dla rowerów będą powstawały stopniowo, zarówno przez adaptację istniejącej infrastruktury jak i budowę całkiem nowej. Rowerzyści łatwiej dojadą do Wilkowic i Czechowic-Dziedzic, po samym mieście nadal będzie ciężko poruszać się na dwóch kółkach.
Rozwój infrastruktury rowerowej w Bielsku-Białej wpisuje się w działania określone w dokumencie pn. Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego, który powstał w 2023 roku na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego. Program zakłada dwuetapowość – w pierwszym etapie powstać mają trasy łatwe do wykonania, z przewagą wykorzystania dróg istniejących, w drugim zaś trasy wymagające budowy nowej infrastruktury rowerowej na dłuższych odcinkach.
A jak jest w Bielsku-Białej? Na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg opracowano w 2020 r. „Koncepcję głównych tras rowerowych dla miasta Bielska-Białej”. Oprócz diagnozy, dokument ten proponuje przebieg głównych tras rowerowych, wskazuje też na możliwości etapowania ich realizacji. - Po pięciu latach od powstania tego dokumentu stwierdzić można, że opracowanie w pewnym zakresie się zdezaktualizowało – przyznaje zastępca prezydenta Piotr Kucia. Dlatego od kilku tygodni trwa badanie opinii mieszkańców miasta na temat polityki rowerowej, a jego wyniki będą podstawą do aktualizacji dokumentu.
Niektóre plany miasta pozostają jednak aktualne. Przyjęto, iż w pierwszej kolejności realizowane będą zadania wzdłuż dwóch głównych, regionalnych tras rowerowych: na kierunku północ–południe (krajowa trasa rowerowa nr 17) i na kierunku wschód-zachód (regionalna trasa rowerowa nr 604). Trasy te tworzą podstawowy szkielet, do którego dowiązywane mają być kolejne drogi, rozprowadzające ruch w poszczególne dzielnice miasta. Niezależnie od tego szkieletu, ze względu na turystyczny charakter miasta, powstawać mają rowerowe powiązania komunikacyjne z terenami sportowymi i rekreacyjnymi.
Wiadomo, gdzie planuje się powstanie rowerowych parkingów: miejsca takie powstać mają w obrębie projektowanego centrum przesiadkowego przy dworcu PKP, przy dworcu kolejowym Bielsko-Biała Wschód oraz przy ul. Broniewskiego (w rejonie projektowanego teatru „Banialuka”).
Na głównych trasach (nr 17 i nr 604) ma powstawać infrastruktura rowerowa wykonana w zgodzie z najwyższymi standardami, czego przykładem jest zakończona w ubiegłym roku modernizacja drogi dla rowerów na ul. Partyzantów (odcinek od ul. Leszczyńskiej do ul. gen. Bora-Komorowskiego), gdzie powstała całkiem nowa droga dla rowerów, nowe przejazdy poprzez ulicę główną, zmodernizowano skrzyżowania i sygnalizacje świetlne, powstały też rozwiązania wcześniej nie stosowane, np. śluzy rowerowe. Jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa przedłużenia tej drogi rowerowej aż do ul. Chabrowej, czyli praktycznie do granicy z Wilkowicami.
W planach miasta znajdziemy też budowę nowej drogi dla rowerów: w kierunku północnym od ul. Mazańcowickiej, po wale rzeki Białej, aż do granicy z Czechowicami-Dziedzicami. Miasto ubiega się obecnie o dofinansowanie tej inwestycji ze środków zewnętrznych. W trakcie realizacji jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż przebudowywanej ul. Piastowskiej. Kontynuacją trasy będzie nowa droga dla rowerów wzdłuż projektowanej obecnie północnej śródmiejskiej obwodnicy Bielska-Białej (od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej). Całość zostanie spięta drogami dla rowerów budowanymi w ramach nowego węzła przesiadkowego przy dworcu PKP.
Poważnym problemem technicznym staje się połączenie z centrum jednej z większych dzielnic miasta, Hałcnowa. Ukształtowanie terenu a także konieczność wykupów prywatnych działek w wysokim stopniu komplikuje ewentualną budowę drogi dla rowerów. Dlatego poszukiwane będą rozwiązania wykorzystujące istniejące drogi o małym natężeniu ruchu kołowego. Wymieniona wyżej „Koncepcja głównych tras rowerowych” zakładała wykorzystanie chodników na wiaduktach ul. Wyzwolenia, co jednak w świetle obecnych przepisów staje się problematyczne. Aktualnie przyjęto, że połączenie rowerowe z Hałcnowa do centrum miasta ma prowadzić droga dla rowerów, która zbudowana zostanie wzdłuż obwodnicy północnej, a następnie trasą poprzez ul. Rzemieślniczą, ul. Kaczeńców, ul. Orchidei, ul. Bzową – do ul. Krasnoludków i poprzez drogę dla rowerów na budowanej obwodnicy centrum Hałcnowa i ul. Księży Las.
Trwają też analizy możliwości zapewnienia nowych połączeń rowerowych w centrum miasta. Z uwagi na to, iż większość ulic w centrum objętych jest obszarami ograniczonej prędkości dopuszczalnej dla pojazdów, a także z uwagi na brak dostępności terenu, prace te ukierunkowane są na działania pozainwestycyjne, czyli zmianę istniejącej organizacji ruchu. W tym celu przewiduje się wyznaczenie na jednokierunkowych ulicach kontrapasów rowerowych lub też kontraruchu rowerowego. W niektórych przypadkach planowane jest wykonanie małych, lokalnych modernizacji, podnoszących poziom bezpieczeństwa ruchu.
Miasto prowadzi też bieżące prace. Według informacji z Miejskiego Zarządu Dróg oznakowanie pionowe i poziome dróg dla rowerów ma zostać odnowione do końca II kwartału, zaś niezbędne roboty remontowe prowadzone będą na przestrzeni całego roku – w miarę dysponowania odpowiednimi środkami finansowymi.
Artykuł powstał na podstawie odpowiedzi zastępcy prezydenta Piotra Kuci na interpelację radnej Małgorzaty Chrząszcz (PiS).