Zbliża się kolejny Generalny Pomiaru Ruchu na drogach krajowych województwa śląskiego. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada jego przeprowadzenie w przyszłym roku. Wyniki będą dostępne w roku 2026.
W województwie śląskim pomiary będą prowadzone w 190 punktach wyznaczonych na autostradach, drogach ekspresowych oraz drogach krajowych znajdujących się w zarządzie GDDKiA. Nie będzie pomiarów na drogach krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, a w tej grupie w województwie śląskim wśród 16 miast znajduje się też Bielsko-Biała. W punktach pomiarowych zostaną ustawione kamery rejestrujące ruch. Dane z zapisu zostaną opracowane i przeanalizowane z uwzględnieniem liczby i kategorii pojazdów.
Pomiary będą prowadzone w specjalnie wybranych dziewięciu terminach pomiarowych, od stycznia do października 2025 r. Pozwolą one na określenie Średniego Dobowego Ruchu Rocznego (SDRR). Ta liczba pokazuje, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi. Poza tym będzie mierzony średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek), średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień), średni ruch dzienny (od 6:00 do 18:00), średni ruch wieczorny (od 18:00 do 22:00), średni ruch nocny (od 22:00 do 6:00), a także rodzaje pojazdów i kierunki ruchu
Poprzedni Generalny Pomiar Ruchu miał miejsce w roku 2020. W przypadku okolic Bielska Białej wykazał on spory wzrost liczby pojazdów, zwłaszcza na drogach do Cieszyna, czy Żywca. Badanie wykazało, że na drodze S52 z Cieszyna średni dobowy ruch w typowe dni robocze pojazdów silnikowych w zależności od punktów pomiarowych wyniósł od ponad 43 tys. pojazdów do ponad 61 tys. w okolicach samego miasta. Na drodze S1 na Żywiec zanotowano od prawie 38 tys. do ponad 45,5 tys. Natomiast droga S1 na Tychy dała wynik od ok. 40 tys. do prawie 44,5 tys. A droga 52 na Kęty – ponad 20 tys.
Za to ciekawie wyglądają zmiany wynikające z tych pomiarów w porównaniu z pomiarami z 2015 r. W okolicach Bielska-Białej droga S1 na Tychy odnotowała wzrost liczby pojazdów na poziomie 5 proc. Jeszcze mniejszą zmianę zmierzono na drodze w kierunku Kęt – 0 proc. Za to w dwóch pozostałych kierunkach wyniki porównania mogą przyprawić o ból głowy. Na drodze S52 z Cieszyna w okolicy Bielska-Białej w ciągu 5 lat przybyło od 24 do 53 proc. pojazdów, zaś na S1 do Żywca zanotowano wzrost od 64 proc. do 84 proc. pojazdów. Oczywiście zmiany te zależą nie tylko od wzrostu liczby pojazdów w posiadaniu mieszkańców, ale też od inwestycji drogowych wpływających na przepustowość dróg.
Pierwszy pomiar ruchu w Polsce został przeprowadzony w 1926 r. Wówczas wyróżniono w nim dwie podstawowe kategorie: pojazdy konne i mechaniczne. Po wojnie pierwszy pomiar ruchu przeprowadzono w 1954 roku. Od 1965 roku badanie prowadzone jest regularnie co 5 lat.
Średni dobowy ruch w typowe dni robocze pojazdów silnikowych na sieci dróg krajowych w GPR 2020/21. Źródło GDDKiA
Zmiana wielkości średniego dobowego ruchu rocznego pojazdów silnikowych na sieci dróg krajowych pomiędzy GPR 2015 a GPR 2020/21. Źródło GDDKiA
Źródło: materiały GDDKiA w Katowicach, Fot. Google Maps