Dziś i jutro przeprowadzone zostaną badania związane z planowaną budową węzła przesiadkowego komunikacji publicznej. Bielszczanie i odwiedzający miasto goście przepytywani będą przez ankieterów o opinie w sprawie tej inwestycji.
Badanie przeprowadzone zostanie przez ankieterów Stowarzyszenia Nostra na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej. Obejmować będą: pomiar natężenia ruchu pojazdów, pieszych i kolejek na wybranych skrzyżowaniach w okolicy dworca kolejowego i autobusowego, pomiar czasu przejazdu autobusów na wyznaczonych trasach i badania parkowania (w tym liczbę pojazdów na parkingach, czas parkowania oraz miejscowości, w których pochodzą parkujące pojazdy).
Przeprowadzone zostaną także badania ankietowe pasażerów na ustalonych przystankach publicznego transportu miejskiego i dworcu kolejowym Bielsko-Biała Główna. Ankieterzy pytali będą przechodniów o ich zachowania i potrzeby związane z korzystaniem z komunikacji publicznej. Organizatorzy akcji proszą o współpracę z ankieterami i udzielenie odpowiedzi na kilka pytań ze specjalnej, krótkiej ankiety.
Celem badania jest poznanie zachowań komunikacyjnych bielszczan oraz osób spoza miasta korzystających z obecnego obszaru dworca autobusowego i kolejowego oraz przystanków komunikacji publicznej. Zebrane dane zostaną wykorzystane przez opracowaniu ostateczny projekt centrum przesiadkowego.
Przypomnijmy: węzeł przesiadkowy wraz ze strefą obsługi pasażerów ma zostać wybudowany w rejonie głównego dworca kolejowego. Teren ten ma się zmienić nie do poznania. Inwestycja ma obejmować budowę nowego budynku obsługi pasażerskiej i usługowego, dworca autobusowego, parkingu wielopoziomowego oraz centrum zarządzania ruchem z częścią administracyjną, socjalno-biurową i garażową. Przebudowane zostaną w tym rejonie ulice: Warszawska, Piastowska i 3 Maja. Istniejąca kładka nad torami ma zostać rozebrana, a w jej miejscu przewidziano nową, łączącą ul. Warszawską i Podwale – niezadaszoną w części nad ul. Warszawską i zadaszoną nad torami, z windami, schodami i chodnikami ruchomymi. Planuje się też utworzenie między ulicą Warszawską a dworcem PKP terenów zielonych o charakterze dużego ogrodu z alejami spacerowymi. Kolejne tereny zielone (parki kieszonkowe) powstać mają między projektowanym budynkiem obsługi pasażerskiej a ul. Podwale oraz między ul. Okrzei a budynkiem przy Podwalu 43.
Zgodnie z opracowaną na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg koncepcją prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich ma zostać zrealizowany do 2027 r. Obejmuje zagospodarowanie wschodniej strony stacji – budowę obiektu obsługi podróżnych i dworca autobusowego od strony ulicy Okrzei. W tym etapie przewidziano także budowę nowej kładki pieszo-rowerowej oraz przebudowę ul. Warszawskiej, na której powstać ma rondo.
Drugi etap będzie realizowany po 2027 r. lub w momencie modernizacji linii kolejowej. Obejmuje on budowę parkingów przesiadkowych przy Warszawskiej i ul. Podwale, budowę drugiej kładki pieszo-rowerowej w ciągu ulic Dubois i Sixta z zejściami na perony, a także budowę drogi pieszo-rowerowej wzdłuż linii kolejowej – łączącej wyjście z tuneli pod peronami z ul. Dubois.